Ooit was ik werkzaam voor een groot bedrijf. Ons afdelingsdevies was ‘Excellente Service’. Dus: niet alleen doen wat gevraagd wordt, maar ook meedenken hoe het beter kan. En alles op tijd en op maat afleveren. Best een hoog streven, wat niet altijd gehaald werd, maar het werk van de afdeling was dan nog steeds bovengemiddeld.

Als je anno 2022 service verwacht, word je als zeurvis in de wacht gezet. Voorbeelden te over. Weggeraakte postpakketten: schering en inslag. Deze week 2 basgitaren ‘vermist’ bij PestNL. Als je probeert om verhaal te halen ben je eerst uren bezig om een telefoonnummer te vinden, en als je die hebt, word je zonder pardon een half uur aan de lijn/ het lijntje gehouden. In het bijzondere geval dat je iemand te spreken krijgt, komt er geen oplossing, hoogstens een excuus.

Zit je in een restaurant, probeer je die ene ober te wenken. Van 10 meter afstand roept die uiteindelijk voorbijrennend ‘Wat mot je drinken?’, en als je dan aangeeft dat je ook wat wil eten dan gilt-ie dat de keuken al dicht is. Personeelstekort.

In een theatercafétje waar de keuken wel open was, moest ik 5 kwartier op mijn bestelling wachten. De serveersters liepen hun benen uit hun lijf en beklaagden zich bij mij over het incapabele keukenpersoneel. Maar ja, je mag blij zijn dat er IEMAND staat, dus ‘nog even geduld a.u.b., u wordt zo spoedig mogelijk geholpen’. Terwijl de voorstelling reeds begonnen was, werden er 5 koude maaltijden op mijn tafel gesmeten als goedmakertje. Echt.

Afrekenen? Alleen met PIN – maar die deed het niet vanwege een storing. “O, dan kunt u wel even pinnen bij de geldautomaat. O nee.  Die is weggehaald vanwege plofkraakgevaar …”

Vandaag: een bons op de deur. De servicemonteur voor de zonnepanelen.

Echt?! Nu al?

Ik had pas 322 dagen geleden aangegeven dat er een storing was!!