2 december 2022-Schager Courant


Onlangs werd het Muziekakkoord ondertekend: honderd scholen, provincies, culturele
instellingen en andere organisaties willen dat er binnen vijf jaar op alle 543 basisscholen voor
speciaal onderwijs muziekles wordt gegeven. Op de Antoniusschool in Schagen hoort muziekles er al jaren bij.


,,Op je knieën slaan en niet op je buurman!’’ De aanwijzingen van meester Herman Jager zijn luid en duidelijk tijdens de muziekles. Want wie met een zogenoemde boomwhacker zit of staat te zwaaien, heeft ruimte nodig. Even opletten, een ongelukje zit in een klein hoekje.

Eh… wat is een boomwhacker? Nou, voor een leek ziet zo’n ding eruit als een holle, gekleurde buis. Maar een boomwhacker is dus een modern percussie-instrument. Je kan twee van die buizen tegen elkaar slaan óf tegen je lichaam óf tegen een voorwerp en dan komt er geluid uit. Vanwege verschillende diktes en lengtes klinken ze allemaal anders en daardoor kun je allerlei muzieknoten produceren. En zo dus een liedje spelen. Zoals ’Sinterklaas kapoentje’ bijvoorbeeld. Zoals deze ochtend.

Milo Vink, Björn Hilgers, Colin Leungen en Dex van Huizen luisteren naar de uitleg.© Foto
Marc Moussault


Groep 6 heeft er zin in. Ieder kind heeft twee verschillende buizen vast en voor de klas wordt een filmpje vertoond met aanwijzingen. Een geel bolletje licht op: dus er mag met de gele buizen op knieën worden gemept. Rood! Dan is het tijd voor de rode buizen. ,,Bij mij komt er geen geluid uit’’, klaagt een van de leerlingen.


,,Foutloos!’’ Het enthousiasme van meester Herman is aanstekelijk. Of ze het liedje sneller kunnen spelen. Ja natuurlijk! Aan het einde van de les krijgt Herman van de leerlingen een high five, twee geven hem een dikke knuffel voordat ze het lokaal uitlopen.

Lucas Bultstra, Dex van Huizen en Keyano Timmers tijdens de muziekles.© Foto Marc
Moussault


Herman uit Zuid-Scharwoude geeft al muziekles vanaf zijn achttiende. Hij is nu 52. ,,Mijn moeder gaf ook al les aan het speciaal onderwijs, dus ik heb dat van kleins af aan meegekregen. Het gaat om kinderen met een rugzakje die vragen om een bepaalde, eigenaanpak en dat ligt me wel.’’

Iedereen preekt voor eigen parochie, vat hij samen. Want een sportleraar zal ook pleiten voor meer sportieve activiteiten in de lessen. ,,Maar net als tijdens gym wordt tijdens muziekles van kinderen iets anders gevraagd dan tijdens een reguliere les. Noem het een ander soort intelligentie. Muziek kan een deur openen voor een kind. Kinderen die op andere vlakken moeite hebben om mee te komen, kunnen hier vlammen.’’


Hij wordt als zzp’er door de school ingehuurd. Uurtje, factuurtje. In zijn geval: tien uur per klas. Verdeeld over lessen van een half uur met een bepaalde spanningsboog. ,,In de basis zijn de lessen hetzelfde opgebouwd. Elk rond een eigen thema.’’

Welke sinterklaasliedjes kennen ze allemaal? Luuk Jansen, Herman Jager en Roos van der
Weert.© Foto Marc Moussault


Voor de gemengde groep 3/4/5 ziet de les er min of meer hetzelfde uit als die van groep 6. Ook hier eerst een korte inleiding waarbij Herman gitaar speelt en vraagt welke sinterklaasliedjes de leerlingen kennen. Het onvermijdelijke ’Sinterklaas kapoentje’ passeert de revue en ’Zie ginds komt de stoomboot’. ,,Een leerling had een andere tekst op dat laatste nummer: ’Zie ginds komt het stokbrood’. Maar die jongen komt uit Frankrijk, dus dan mag het.’’ Het is trouwens niet aan hem om te corrigeren, vindt hij. Dat hoort niet bij zijn manier van lesgeven. ,,Het gaat om de magie van de muziek, creativiteit. Muziek spreekt iedereen op een of andere manier aan. Het is even belangrijk als sport.’’

Naar goed gebruik wordt de muziekles afgesloten met een ’speelkwartier’, al is die term kwartier wat ruim genomen. Iedere leerling mag een instrument kiezen om zich op uit te leven. Voor het drumstel is een wachtrij, maar de kinderen staan zonder morren hun plekje af als ze hebben gespeeld of geven zelfs het tweede stokje af zodat ze samen met een ander kunnen drummen. Ook synthesizer en gitaar worden gepakt. Een meisje draait een zogenoemde rainstick rond. Een paar minuten lang gaat het helemaal los, een enorme kakofonie op een paar vierkante meter. Ook dat is muziek.

Daylinn Rommers, Roos van der Weert, Milo Vink en Björn Hilgers tijdens het speelkwartier. Er is een rij voor het drumstel.© Foto Marc Moussault


Volgens directeur Naomi Wegman van de Antoniusschool is de muziekles een ’heerlijke uitlaatklep’ voor kinderen. ,,Daarnaast krijgen kinderen die gewoonlijk niet zoveel met cultuur in aanraking komen de kans om muziek te ervaren. Ze kunnen muziekinstrumenten bespelen en zo ontdekken ze iets leuks.’’ De muziekles is bij de jeugd populair. ,,Ik zie dat ze heel voorzichtig met de spullen omgaan. Ze weten dat een instrument niet zomaar vervangen kan worden als het stuk gaat.’’

Luuk Jansen is blij dat hij op de gitaar mag spelen.© Foto Marc Moussault


Wat dat laatste betreft, heeft meester Herman nog een mooie mededeling voor de kinderen in
zijn lessen. ,,Aan Sinterklaas heb ik nieuwe instrumenten gevraagd en we krijgen er dus een
paar bij: een paar keyboards met koptelefoons. Dus als je Sinterklaas ziet, moet je ’m maar de
groeten doen van mij.’’

Volgens stichting Méér Muziek in de Klas kan muziekles kinderen helpen beter te leren en te
concentreren. Ook kunnen kinderen er empathischer en socialer van worden
.

Author Herman